Would you like me to give you a formula for success? It's quite simple, really: Double your rate of failure. You are thinking of failure as the enemy of success. But it isn't at all. You can be discouraged by failure or you can learn from it, so go ahead and make mistakes. Make all you can. Because remember that's where you will find success.
- Thomas J. Watson

E-mailing vs. Direct mailing – wady i zalety

E-mailing vs. Direct mailing – wady i zalety



E-mail marketing jest formą promocji, która wciąż bardzo dynamicznie się rozwija. Wydawać by się mogło, że reklama w formie tradycyjnej wysyłki pocztowej, jest w obecnej sytuacji przestarzała i nie warta uwagi. Badania rynku pokazują jednak, że nadal wiele przedsiębiorstw stosuje wysyłkę direct mailingową z pozytywnym skutkiem. Która z tych form jest zatem bardziej opłacalna i w jakich sytuacjach? Opisujemy wady i zalety każdej z nich.

E-mail marketing – plusy i minusy

Na początek przyjrzyjmy się zaletom e-mailingu. Do jednej z najważniejszych z pewnością zaliczyć można jego niewielkie koszty. Główną opłatą, jaką musi ponieść przedsiębiorca stosujący e-mail marketing, są koszty systemu mailingowego. Systemów takich jest na rynku wiele i w bardzo różnych cenach, więc nie ma problemu aby każdy przedsiębiorca wybrał system, który będzie najbardziej adekwatny do jego firmowego budżetu.  

Kolejna istotna zaleta to szybkość docierania do klientów. E-mailing umożliwia nam wysłanie wiadomości do nawet kilkuset tysięcy odbiorców w zaledwie kilka minut. Co więcej, w większości systemów mailingowych nie płacimy za liczbę wysyłek, lecz miesięczny abonament za ilość rekordów w bazie. Dodatkowo warto zaznaczyć, że e-mail marketing nie ma żadnego, szkodliwego wpływu na środowisko, gdyż wszystkie materiały tworzone są w przestrzeni cyfrowej. 

Jeżeli chodzi natomiast o wady e-mailingu, to należy pamiętać, że faktycznie jest to tania forma promocji, ale tylko wtedy, gdy posiadamy własną bazę danych. W przypadku zakupienia wartościowej bazy, koszty stają się znacznie wyższe. Poza tym reklama e-mailowa często traktowana jest jako spam i potrzeba dużo czasu i pracy, aby klienci zaczęli regularnie otwierać nasze wiadomości.

Direct mailing – plusy i minusy

W przypadku natomiast direct mailingu, największą jego zaletą jest wysoki wskaźnik odpowiedzi, zdecydowanie wyższy niż w przypadku wysyłek e-mailingowych. Wysyłka pocztą tradycyjną jest odbierana indywidualniej, a dzięki jej odpowiedniemu, zewnętrznemu przygotowaniu, możemy łatwo zachęcić odbiorcę do jej otwarcia. 

Niestety przygotowanie profesjonalnej i oryginalnej wysyłki jest oczywiście kosztowne. Zakup kopert i papieru dobrej jakości oraz wydrukowanie atrakcyjnych broszur przy każdej wysyłce, to zdecydowanie wyższy wydatek niż ten przy tworzeniu wiadomości e-mail. Jeżeli jednak pragniemy przedstawić naszą ofertę poważnym i wartościowym klientom, elegancka koperta i oryginalny list z pewnością wywołają lepsze wrażenie, niż zwykły e-mail, których każdy otrzymuje codziennie mnóstwo.

Nie da się jednoznacznie stwierdzić, która z tych dwóch form reklamy jest bardziej skuteczna i opłacalna. Wszystko zależy bowiem od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Warto jednak pamiętać, że duże znaczenie ma odpowiedź na pytanie: czy posiadamy już własną bazę adresową, czy zamierzamy ją dopiero kupić? E-mail marketing wydaje się najlepszym rozwiązaniem, gdy zależy nam na dotarciu do jak największej ilości odbiorców, natomiast direct mailing, kiedy wysyłkę kierujemy do niewielkiej grupy docelowej, w której każdy odbiorca jest dla nas bardzo wartościowy.

 

Autor: Jakub Mikołajczak


Ask for offer

  • I hereby give consent to receive commercial information by electronic means to the email address I have provided.