Mailing B2C – co powinieneś sprawdzić przed jego wysłaniem?
Choć e-mail marketing może wydawać się bardzo prostym narzędziem marketingowym, to nawet na pozór drobne błędy, mogą okazać się poważnymi i znaczącymi, które będą miały ogromny wpływ na końcowy wynik kampanii. W niektórych systemach mailingowych wystarczy jedno, niewłaściwe kliknięcie, a ogromna ilość naszej pracy pójdzie na marne. Dlatego właśnie przedstawiamy listę kwestii, które profesjonalny marketingowiec powinien sprawdzać przed każdym wysyłaniem mailingu.
Kampanie mailingowe - checklista
Aby stworzyć checklistę, która będzie przydatna i skuteczna, musimy zacząć od ugrupowania podstawowych elementów wysyłki mailingowej. Choć wypisanie tych elementów może wydawać się banalne i zbyteczne, to jednak bardzo ułatwi dalszą pracę. Zatem do podstawowych elementów mailingu zaliczamy:
1. Odbiorców – do kogo wysyłasz mailing?
2. Treść – co przekazujesz w mailingu?
3. Projekt – w jaki sposób przekazujesz treść, aby była atrakcyjna i skuteczna?
4. System mailingowy – jak wykorzystujesz możliwości programu do mailingu?
Dodatkowym plusem stworzenia powyższego podziału, jest możliwość łatwego rozdzielenia zadań. Jeżeli dysponujemy większym zespołem do działań e-mail marketingowych, możemy każdej osobie przydzielić osobny zestaw zadań.
Skuteczny mailing
Kolejny krok to stworzenie pytań sprawdzających, do każdego z podstawowych elementów mailingu. Oczywiście wypisane przez nas pytania to tylko przykłady, które mają na celu pomóc w stworzeniu własnej listy, która najlepiej będzie się odnosić do przyjętej strategii marketingowej. Inne pytania będą istotne przy tworzeniu promocyjnego newslettera, a inne przy projektowaniu sprzedażowego mailingu.
1. Odbiorcy
- Czy lista adresów e-mail, do których planujesz wysyłkę, jest poprawnie aktywowana?
- Czy usunąłeś adresy e-mail, które nie są już od dłuższego czasu aktywne?
- Czy planujesz wysyłkę do właściwego segmentu bazy? (np. tylko nowi subskrybenci lub tylko kobiety)
- Czy wykorzystałeś możliwości personalizacji?
2. Treść
- Czy ustawiłeś prawidłową nazwę nadawcy? (nazwa firmy lub imię i nazwisko)
- Czy język i pojęcia, których używasz, będą zrozumiałe dla wszystkich odbiorców?
- Czy stosujesz się do stylu komunikacji swojej firmy?
- Czy wyróżniłeś korzyści, wykorzystując wyliczenie lub pogrubienie?
- Czy treść będzie się prawidłowo wyświetlała we wszystkich programach pocztowych?
3. Projekt
- Czy użyte grafiki są spójne z treścią, którą przekazujesz?
- Czy działanie, które ma podjąć odbiorca, jest wyraźnie widoczne?
- Czy zastosowałeś wezwanie do działania?
- Czy wiadomość nie jest za długa i nie przekazuje zbyt wielu informacji?
4. System mailingowy
- Czy zaplanowałeś wysyłkę kampanii na odpowiedni czas? (dzień, godzina)
- Czy przeprowadziłeś testy A/B? (testowanie tematu wiadomości)
Precyzyjne sprawdzanie tych wszystkich opisanych kwestii, powinno stać się stałym nawykiem e-mail marketera. Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i to całkowicie naturalne, że zdarza nam się popełniać błędy i będzie to się zdarzać zawsze. Dlatego oprócz samodzielnej oceny mailingu, powinniśmy przekazać go też osobie trzeciej, która być może zauważy błędy, których my nie byliśmy w stanie wcześniej dostrzec. Profesjonalizm nie polega bowiem na samodzielnym wykonywaniu wszystkiego, co tylko możliwe, ale na mądrej i uczciwej współpracy z innymi.
Autor: Jakub Mikołajczak