Cały czas szukaj nowych celów. Nawet jeśli jesteś już bogaty, nawet gdy masz ustabilizowaną firmę. Wciąż pytaj, patrz, szukaj, główkuj, co jeszcze innego można zrobić. To znakomicie wpływa na twoją psychikę, ale także zabezpiecza przed nagłą katastrofą.
- Ray Kroc

6 najważniejszych zasad w marketingu B2B

6 najważniejszych zasad w marketingu B2B


Choć może się wydawać, że granice różnic między komunikacją w sektorze B2C i B2B stopniowo zacierają się, to jednak niektóre zasady pozostają niezmienne. Bez względu na to, jakie kanały komunikacji wykorzystujemy w strategii naszej firmy, powinniśmy pamiętać o najważniejszych zasad marketingu B2B. Na czym one polegają? Jak skutecznie je realizować? W jaki sposób wdrożyć je w codzienną praktykę? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule.
 

1. Personalizuj i wzbudzaj ciekawość

Ten punkt można streścić w następujących słowach: ludzi ciekawi to, co dotyczy ich bezpośrednio. Dlatego też tak ważne jest, aby podczas tworzenia treści, unikać wszystkiego, co nie jest konieczne. Im dłuższe, obszerne i zbyt ogólne treści, tym większe zmęczenie odbiorcy podczas ich czytania, a co za tym idzie – tym słabiej zbudowana relacja. To właśnie powoduje, że tak istotna jest segmentacja klientów i tworzenie treści o charakterze dynamicznym.

Współczesny marketing to nie tylko inwestowanie w jakościowy content, ale również w research na temat klientów oraz spersonalizowaną dystrybucje. 


2. Tylko konkretne komunikaty

To oczywiste, że dużo łatwiej i szybciej jest pisać długimi i ogólnymi zdaniami, jednak taki styl komunikacji to najgorsze co można zrobić w marketingu B2B. Odbiorcy chcą konkretów i jeżeli im ich nie dostarczymy, to tylko marnujemy ich czas. Tworzenie treści powinno być skoncentrowane na regularnym używaniu liczb, danych i statystyk. To wszystko wymaga oczywiście poświęcenia dużo większej ilości czasu. Dlatego też około 70% najskuteczniejszych firm z sektora B2B, posiada  pracowników, których głównym zadaniem jest generowanie wartościowego contentu.


3. Repurposing, czyli recykling treści

Kolejna zasada mówi o tym, aby po stworzeniu jakościowej treści, pamiętać o wykorzystaniu jej częściej niż tylko raz. Oprócz samego przygotowania raportu z zebranymi danymi warto również opublikować je w mediach społecznościowych lub na blogu np. w formie infografiki. Ostatecznie chodzi o to, aby raz stworzone wartościowe treści wykorzystać w jak największej ilości miejsc, aby dotarły do jak najszerszego grona odbiorców.


4. Wykorzystuj różnorodne media

Niektórzy marketerzy twierdzą, że różnorodność mediów jest bardziej potrzebna w sektorze B2C niż B2B. Rynek pokazuje jednak, że coraz więcej firm inwestuje w nowe formy przekazu, szczególnie w postaci materiałów video. Dlatego też warto, poza zwykłym pisaniem bloga, wprowadzić przekaz o różnorodnym charakterze, np. video, podcasty audio, webinary, rozbudowane infografiki. 
 

5. Nie mów o sobie, tylko rozwiązuj problemy

Punktem wyjścia tworzenia każdej treści czy nawet krótkiego komunikatu, powinien być problem, przed jakim stoją klienci oraz jego konkretne rozwiązanie.

Oczywiście w tworzonej treści może pojawić się nazwa naszej marki, ale nigdy jako główny bohater. Ta rola musi bowiem zawsze być pozostawiona klientowi i jego aktualnym problemom. Dlatego też tworzenie wartościowej treści zawsze zaczyna się od uważnego słuchania drugiej strony.


6. Twórz obraz klienta docelowego

Precyzyjny i realistyczny obraz klienta docelowego, to absolutny fundament skutecznej komunikacji. Skąd jednak czerpać szczegółowe informacje o naszych klientach? Miejsc i sposobów  jest wiele. Na pewno warto analizować Google Analytics i zwracać uwagę na dane demograficzne, zachowania czy czas trwania wizyt. Równie wartościowym pomysłem jest przeprowadzanie ankiet i wywiadów. Warto zwracać uwagę na to, jak klienci opisują nasz produkt, jakich używają słów, jak podkreślają jego zalety lub wady. 

Która z tych wszystkich zasad jest najważniejsza? Na to pytanie raczej nie da się udzielić realnej odpowiedzi. Skuteczny marketing w sektorze B2B to kumulacja wielu drobnych elementów, z których prawie każdy jest potrzebny, aby wszystkie razem mogły działać przynajmniej poprawnie. Priorytet konkretnych zasad zależy również od branży, w której działamy, gdyż każda grupa docelowa rządzi się swoimi prawami. 

 

Autor: Jakub Mikołajczak


Zapytaj o ofertę

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na podany przeze mnie adres e-mail.